Dane techniczne:
Długość całkowita: 19680mm,
Szerokość zewnętrzna: 2933mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 12400mm,
Wys. nad główką szyny: 4250mm,
masa własna 39.100kg,
wózek: Görlitz II schwer,
eksploatacja: 1928~1981,
Opis:
W latach 1928-1929 Sächsische Waggonfabrik AG dostarczyła kolejom niemieckim 41 wagonów bagażowych oznaczonych jako 'Pw4ü-28′. Te nowoczesne w owym czasie pojazdy wyposażone były w centralny przedział bagażowy, cztery przedziały do przewozu psów, dwa przedziały wejściowe, przedział służbowy oraz nadbudówkę przeznaczoną do obserwacji składu w czasie biegu pociągu.
Pudła posadowiono na charakterystycznych wózkach 'Görlitz II schwer’ o znacznym rozstawie 3500mm. Charakterystycznym detalem były także cofnięte o 330mm skrajne partie pudła wydłużające optycznie jego sylwetę.
Po 1945r także ten typ wagonu znalazł się na stanie bardzo w owym czasie zróżnicowanego parku taborowego PKP. W latach pięćdziesiątych były to jedne z nowocześniejszych wagonów tego rodzaju na polskich torach. Mimo wdrażania do ruchu nowszych, rodzimych konstrukcji, wagony te można było spotkać w ruchu jeszcze na początku lat osiemdziesiątych. Wtedy już praktycznie jedynie w pociągach osobowych na podrzędnych liniach.
Uwagi:
do 1956r oznaczenie 'Fhx’, później 'Dhx’.
Wagony w służbie PKP od 1945r.
Zdjęcia:
Wagon Dhx Bauart28 na stacji Toruń Kluczyki, 19.07.2009. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon Dhx Bauart28 na stacji Toruń Kluczyki, 19.07.2009. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon Dhx Bauart28, zbliżenie na pokrywę maźnicy. Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF: