Każdy przejazd kolejowy musi mieć zachowaną przestrzeń wolną od wszelkich domów, płotów, krzaków, drzew, reklam itp, dla umożliwienia obserwacji toru z drogi. Dotyczy to zwłaszcza przejazdów kategorii „D”, czyli zabezpieczonych tylko znakiem „STOP” i krzyżami św. Andrzeja. Zachowanie tych trójkątów nie jest tak istotne dla przejazdów kategorii „A” (rogatki zamykane przez dróżnika), „B” (rogatki lub półrogatki + sygnalizacja świetlna) lub „C” (sama sygnalizacja świetlna), bo tu dodatkowo nad bezpieczeństwem czuwa dróżnik lub urządzenia. Przy kategorii „D” jedyną w miarę inteligentną składową jest kierowca (zazwyczaj, chociaż często od kierowcy inteligentniejszy jest jego smartfon lub pies), trzeba dać mu chociaż szansę na zobaczenie pociągu. Żeby potem nie było, że debil się ładuje pod pociąg „bo nie widział”. Bzdura – olał „STOP” albo pisał bardzo istotnego smsa do kumpla, z zamówieniem na jabola. Ze względu na kształt, przestrzeń ta zwana jest trójkątem widzialności.
Zasady ustalania wielkości tych trójkątów podane są w odpowiednich ustawach i rozporządzeniach – są na to reguły i wzory i oczywiście zależy to od prędkości pociągów.
Poniżej prezentuję zestaw szablonów-przymiarów do ustalania tych trójkątów. Jest tego sztuk 13. Każdy z nich został zrobiony na podstawie obliczeń z wzorów z ustawy, tak więc należy tylko dobrać właściwy szablon, zależnie od tego, jaką mamy prędkość szlakową.
Dodatki są dodatkami scenery, widocznymi tylko w geodecie. Wyglądają one tak:
Tu przykładowo szablon dla szybkości 120km/h. Od razu widać, o co w tym chodzi – wewnątrz trójkąta utworzonego między trzema punktami: punktem przecięcia osi toru i drogi, punktem na torze i punktem na drodze ma nie być nic. Ewentualnie trawka. I to po obu stronach drogi. Proste? Punkty na drodze są dwa (mówimy tu o jednej stronie drogi, bo w sumie są cztery 🙂 ), bo w/g przepisów wyznacza się dwa trójkąty – z odległości 20 i 10m od osi torów. I oba są zawarte w dodatku. Czerwony punkt to oczywiście miejsce przecięcia się osi drogi z osia toru lub międzytorza.
Szablony wykonane są dla szybkości od 40 do 160km/h co 10. Poniżej 40km/h przepis wymaga trójkątów jak dla 40, a powyżej 160 stosowanie przejazdów jest zabronione, stąd taki zakres.
Punkty na torach z kolei wyglądają tak:
Czerwony to punkt, który musi być widoczny z drogi z 20m od przejazdu, żółty – z 10m.
Oprócz tego w szablonach są jeszcze dwa ułatwiacze życia:
Żółty znacznik w kształcie wskaźnika W6a wskazuje… Brawo, miejsce ustawienia wskaźników W6a 😀
Natomiast czerwony szlabanik – miejsce ustawienia triggera zamykającego – o ile jest używany system przejazdowy mój albo Erniego, ale tylko w sytuacji, gdy NIE używamy tarcz TOP. Dla TOPów trzeba niestety sobie odmierzyć drogę hamowania (do TOPa) i jeszcze z 200m dla triggera. I na koniec informacja – szablony maja krok obrotu co 0.1 stopnia i możliwość pochylania na spadkach. Build dostały 2.9, ale nie ma żadnej przeszkody, żeby zmienić im nawet na 2.0 i wrzucić do TRS2004.
Kuid table: | |
kuid | username |
kuid2:263713:8300:1 | RB crossing-visibility triangle 40km/h |
kuid2:263713:8301:1 | RB crossing-visibility triangle 50km/h |
kuid2:263713:8302:1 | RB crossing-visibility triangle 60km/h |
kuid2:263713:8303:1 | RB crossing-visibility triangle 70km/h |
kuid2:263713:8304:1 | RB crossing-visibility triangle 80km/h |
kuid2:263713:8305:1 | RB crossing-visibility triangle 90km/h |
kuid2:263713:8306:1 | RB crossing-visibility triangle 100km/h |
kuid2:263713:8307:1 | RB crossing-visibility triangle 110km/h |
kuid2:263713:8308:1 | RB crossing-visibility triangle 120km/h |
kuid2:263713:8309:1 | RB crossing-visibility triangle 130km/h |
kuid2:263713:8310:1 | RB crossing-visibility triangle 140km/h |
kuid2:263713:8311:1 | RB crossing-visibility triangle 150km/h |
kuid2:263713:8312:1 | RB crossing-visibility triangle 160km/h |