Pack szablonów rozjazdowych, zawierający większość typów obecnie stosowanych na polskich kolejach, bez wąskotorówek.
Zasada konstruowania zbliżona do rozjazdów animowanych Zwierzaka (ZWD), ale tu nie ma obiektów a jedynie punkty zaczepienia torów. Nie ma więc ograniczenia co do użytego toru, ale za to nie będzie animacji, krzyżownic itp.
Szablony, w odróżnieniu od rozjazdów robionych „z ręki”, zapewniają zachowanie parametrów geometrycznych i, co ważniejsze, ich powtarzalność – rzecz szczególnie istotna w bardziej rozbudowanych głowicach rozjazdowych.
W packu zawarto rozjazdy zwyczajne, podwójne, krzyżowe pojedyncze, krzyżowe podwójne i skrzyżowania torów. Rozjazdy krzyżowe podwójne (Rkpd) o promieniu 190m mają dwie wersje: prawą i lewą, chociaż w rzeczywistym świecie takiego podziału nie ma. Podyktowane to zostało ograniczeniami gry – obracanie obiektów ma skok 1 stopień (można co prawda obracać z dokładnością 0,1 stopnia, ale przesuwanie tak obróconego obiektu powoduje jego „zaokrąglenie” do pełnego stopnia). Dwie wersje ułatwiają precyzyjne budowanie podwójnych połączeń torów.
Oprócz tego, szablony Rkpd 1:9-190 mają także wersje skryptowane – dodatek szablonu ma sam w sobie skrypt pozwalający na sprzęgnięcie ze sobą par zwrotnic. Ma to zastosowanie na stacjach, gdzie nie używamy latarni Cauera. W opcjach dodatku podajemy po prostu odpowiednie zwrotnice i zatwierdzamy. Dodatki te również są „prawe” i „lewe”, mają po nazwie słowo SKRYPT i wizualnie odznaczają się różowym znacznikiem pośrodku szablonu:
Każdy rozjazd opisany jest parametrami:
– rodzaj (Rz-rozjazd zwyczajny; Rpj – rozjazd podwójny jednostronny, Rpd – rozjazd podwójny dwustronny, Rkp – rozjazd krzyżowy pojedynczy, Rkpd – rozjazd krzyżowy podwójny, St – skrzyżowanie torów);
– skos rozjazdu – z definicji to tangens kąta zwrotu a praktycznie jak bardzo pod kątem odchodzi tor zwrotny; skosy to 1:6,66, 1:7,5, 1:9, 1:12, 1;14,1;18,5. Im większy skos, tym mniejszy kąt.
– promień – promień łuku w tarze zwrotnym rozjazdu, powiązany jest ze skosem rozjazdu. Od promienia zależy dopuszczalna szybkość jazdy „na bok”: dla 190 i 300m – 40km/h; dla 500m – 60km/h, dla 760m – 80 km/h (brak sygnału dla takiej prędkości!), dla 1200m – 100km/h.
-kierunek – Lewy lub Prawy (dla Rpd podaje się L-P albo P-L, zależnie od tego, w którą stronę odchodzi pierwszy tor zwrotny).
Zestawienie typów – w kuid-table poniżej.
Używanie szablonów pokazane jest w tutorialach opublikowanych w dziale Artykuły. W razie pytań proszę pisać na maila 🙂
Dla St punkty dodane są jedynie dla orientacji.
Nie ma ograniczenia co do użytego toru – na screenie zastosowałem tor zarośnięty trawą, ale można użyć dowolnego, takiego, jaki pasuje do reszty układu torowego.
Kuid table: | |||
kuid | username | Opis | Rys.schematyczny |
kuid:263713:1000 | Rz 1:7,5-190 L odmiana I | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek: lewy Długość: 25 222mm |
|
kuid:263713:1001 | Rz 1:7,5-190 P odmiana I | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek: prawy Długość: 25 222mm |
|
kuid:263713:1002 | Rz 1:7,5-190 L odmiana II | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek: lewy Długość: 30 039mm |
|
kuid:263713:1003 | Rz 1:7,5-190 P odmiana II | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek: prawy Długość: 30 039mm |
|
kuid:263713:1004 | Rz 1:9-190 L | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek: lewy Długość: 27 138mm |
|
kuid:263713:1005 | Rz 1:9-190 P | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek: prawy Długość: 27 138mm |
|
kuid:263713:1006 | Rz 1:9-300 L | Promień: 300m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek: lewy Długość: 33 230mm |
|
kuid:263713:1007 | Rz 1:9-300 P | Promień: 300m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek: prawy Długość: 33 230mm |
|
kuid:263713:1008 | Rz 1:12-500 L | Promień: 500m Skos: 1:12 Kąt zwrotu (stopnie): 4,763 Kąt zwrotu (grad): 5,2929 Kierunek: lewy Długość: 41 594mm |
|
kuid:263713:1009 | Rz 1:12-500 P | Promień: 500m Skos: 1:12 Kąt zwrotu (stopnie): 4,763 Kąt zwrotu (grad): 5,2929 Kierunek: prawy Długość: 41 594mm |
|
kuid:263713:1010 | Rz 1:14-500 L | Promień: 500m Skos: 1:14 Kąt zwrotu (stopnie): 4,085 Kąt zwrotu (grad): 4,539 Kierunek: lewy Długość: 42 371mm |
|
kuid:263713:1011 | Rz 1:14-500 P | Promień: 500m Skos: 1:14 Kąt zwrotu (stopnie): 4,085 Kąt zwrotu (grad): 4,539 Kierunek: prawy Długość: 42 371mm |
|
kuid:263713:1012 | Rz 1:18,5-1200 L | Promień: 1200m Skos: 1:18,5 Kąt zwrotu (stopnie): 3,094 Kąt zwrotu (grad): 3,437 Kierunek: lewy Długość: 64 818mm |
|
kuid:263713:1013 | Rz 1:18,5-1200 P | Promień: 1200m Skos: 1:18,5 Kąt zwrotu (stopnie): 3,094 Kąt zwrotu (grad): 3,437 Kierunek: prawy Długość: 64 818mm |
|
kuid:263713:1014 | Rz 1:14-760 L | Promień: 760m Skos: 1:14 Kąt zwrotu (stopnie): 4,085 Kąt zwrotu (grad): 4,539 Kierunek: lewy Długość: 54 216mm |
|
kuid:263713:1015 | Rz 1:14-760 P | Promień: 760m Skos: 1:14 Kąt zwrotu (stopnie): 4,085 Kąt zwrotu (grad): 4,539 Kierunek: prawy Długość: 54 216mm |
|
kuid:263713:1016 | Rpd 1:7.5p/7.5l-190 L-P | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek pierwszego toru: lewy Kierunek drugiego toru: prawy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 26 226mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 35 745m |
|
kuid:263713:1017 | Rpd 1:7.5p/7.5l-190 P-L | Promień: 190m Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu (stopnie): 7,594 Kąt zwrotu (grad): 8,438 Kierunek pierwszego toru: prawy Kierunek drugiego toru: lewy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 26 226mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 35 745m |
|
kuid:263713:1018 | Rpd 1:9p/9l-190 L-P | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek pierwszego toru: lewy Kierunek drugiego toru: prawy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 27 138mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 37 661m |
|
kuid:263713:1019 | Rpd 1:9p/9l-190 P-L | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu (stopnie): 6,340 Kąt zwrotu (grad): 7,044 Kierunek pierwszego toru: prawy Kierunek drugiego toru: lewy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 27 138mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 37 661m |
|
kuid:263713:1020 | Rpj 1:9-190 L | Promień: 190m Skos pierwszego toru: 1:9 Skos drugiego toru: 1:4,44 Kąt zwrotu pierwszego toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu pierwszego toru(grad): 7,044 Kąt zwrotu drugiego toru(stopnie): 12,692 Kąt zwrotu drugiego toru(grad): 14,102 Kierunek toru: lewy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 33 230mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 42 166m |
|
kuid:263713:1021 | Rpj 1:9-190 P | Promień: 190m Skos pierwszego toru: 1:9 Skos drugiego toru: 1:4,44 Kąt zwrotu pierwszego toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu pierwszego toru(grad): 7,044 Kąt zwrotu drugiego toru(stopnie): 12,692 Kąt zwrotu drugiego toru(grad): 14,102 Kierunek toru: prawy Długość do pierwszego końca rozjazdu: 33 230mm Długość do drugiego końca rozjazdu: 42 166m |
|
kuid:263713:1022 | Rkp 1:6,6-190 | Promień: 190m Skos: 1:6,6 Kąt zwrotu toru(stopnie): 8,539 Kąt zwrotu toru(grad): 9,487 Długość: 34 792mm |
|
kuid:263713:1023 | Rkp 1:9-190 | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 33 230mm |
|
kuid:263713:1024 | Rkp 1:9-300 | Promień: 300m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 45 278mm |
|
kuid:263713:1025 | Rkp 1:9-500 | Promień: 500m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 55 386mm |
|
kuid:263713:1026 | Rkpd 1:9-190 | Promień: 190m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 33 230mm |
|
kuid:263713:1027 | Rkpd 1:9-300 | Promień: 300m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 45 278mm |
|
kuid:263713:1028 | Rkpd 1:9-500 | Promień: 500m Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 55 386mm |
|
kuid:263713:1029 | St 1;2,9008 (3x 1:9) | Skos: 1:2,9008 Kąt zwrotu toru(stopnie): 19,020 Kąt zwrotu toru(grad): 21,134 Długość: 13 808mm |
|
kuid:263713:1030 | St 1;3,224 (2x 1:6,6) | Skos: 1:3,224 Kąt zwrotu toru(stopnie): 17,232 Kąt zwrotu toru(grad): 19,147 Długość: 15 840mm |
|
kuid:263713:1031 | St 1;4,44 (2x 1:9) | Skos: 1:4,44 Kąt zwrotu toru(stopnie): 12,692 Kąt zwrotu toru(grad): 14,102 Długość: 21 814mm |
|
kuid:263713:1032 | St 1:6,66 | Skos: 1:6,66 Kąt zwrotu toru(stopnie): 8,539 Kąt zwrotu toru(grad): 9,487 Długość: 34 792mm |
|
kuid:263713:1033 | St 1:7,5 | Skos: 1:7,5 Kąt zwrotu toru(stopnie): 7,594 Kąt zwrotu toru(grad): 8,438 Długość: 37 024mm |
|
kuid:263713:1034 | St 1:9 | Skos: 1:9 Kąt zwrotu toru(stopnie): 6,340 Kąt zwrotu toru(grad): 7,044 Długość: 33 230mm |
|
kuid:263713:1035 | St 1:18,5 | Skos: 1:18,5 Kąt zwrotu toru(stopnie): 3,094 Kąt zwrotu toru(grad): 3,437 Długość: 64 818mm |
|
kuid:263713:1036 | St 1:3,683 (2×1:7,5) | Skos: 1:3,683 Kąt zwrotu toru(stopnie): 15,190 Kąt zwrotu toru(grad): 16,878 Długość: 19 762mm |
|
kuid:263713:8100 | pr_color | Mesh strzałki początku rozjazdu |