ASDEK – skrypt ważący tabor

Rzecz będąca dziełem trzech osób. Żółwik wymyślił sam „patent”. Ja napisałem skrypt. Bogdan BBF11 udostępnił swój mesh czujnika ASDEK-u.

„Patent” działa w sposób następujący: Jest sobie dodatek, trackside. W dwóch postaciach: jedna jako widoczna tylko w geodecie waga o złotych szalach, druga – jako część zestawu ASDEK-u (czyli mesh od Bogdana). Oba konfiguruje się identycznie, bo to ten sam skrypt. Całość ma za zadanie sprawdzać masę wagonów w składzie i porównywać z zadaną w configu masą dopuszczalną. Można też, mając odpowiednio przystosowane wagony, sprawdzać naciski osi. Jeśli którykolwiek z wagonów (albo sam lok) ma przekroczoną dopuszczalną masę albo nacisk osi, pokazuje nam się okienko z ostrzeżeniem, wykazem wagonów w składzie pociągu i zaznaczonymi wagonami ponad limit.

Dodatkowym bajerem jest możliwość podania listy rozjazdów i ich położeń, które to położenia zostaną ustawione w przypadku wykrycia przeładowanego składu. Ponieważ czujniki są zazwyczaj umieszczane na szlaku, posiadają one niezależnie listy rozjazdów dla obu kierunków jazdy – czyli można ustawić osobno rozjazdy na obu stacjach na końcach szlaku, zależnie od tego, w którą jedzie pociąg. Jak jedzie do stacji A, to ustawią się rozjazdy na tej stacji, jak do B – to na niej. Całość ma umożliwić „karne na bok” składu z przeładowanymi wagonami przez automatyczne ustawienie rozjazdów na jakiś tor „w krzakach” na najbliższej stacji. Oczywiście nie ma przeszkód, żeby np. ustawiać przebieg na najbliższym posterunku odgałęźnym w kierunku linii o większej „obciążalności” zamiast „w chrusty”. albo nawet przebieg przez pół mapy.

Czyli: jeśli skrypt wykryje przeładowanie, to ustawia rozjazdy w/g listy i podanych położeń.

Konfiguracja dodatku polega na podaniu maksymalnej dopuszczalnej masy pojedynczego pojazdu (uwaga: w kilogramach!) i dopuszczalnego nacisku osi (też w kilogramach). Następnie podajemy listę rozjazdów i ich położeń osobno dla każdego kierunku jazdy przez miejsce ustawienia dodatku.

Kierunki działania w przypadku „wagi” są wskazywane meshem – zielona i czerwona strzałka. Natomiast w przypadku mesha czujników, przód dodatku (czyli kierunek zielony) jest gdy srebrna kamera jest po lewej stronie, jak na screenie. Kierunek czerwony – w przeciwną.

Na poniższym screenie mamy widok z kabiny ST44 z podpiętym składem NORCA z transformatorem. Przed ruszeniem rozjazdy są ustawione w dowolny sposób, wyjazdu nie ma, semafory są na STÓJ.

Po ruszeniu i wjechaniu w obręb czujnika wyświetliło się okno z informacją, a rozjazdy zostały ustawione w/g listy, więc semafor pokazał sygnał zezwalający. Parametry (nacisk) celowo został ustawiony na 5 ton (5000 kG), żeby pokazać działanie wskazania przekroczonego nacisku.

Kolory oznaczają:

– zielony: wagon poniżej limitów;
– brązowy: przekroczony nacisk osi;
– czerwony: przekroczona masa dopuszczalna.

Dodatkowo: po prawej stronie pola „Pociąg” napis „przejdź” jest aktywnym linkiem – jeśli kamera nie jest akurat ustawiona na pociąg, który wywołał komunikat, to kliknięcie w „Przejdź” przenosi nas do tego pociągu. Testowo wystarczy włączyć kamerę wolną „4” i po wyświetleniu okna kliknąć w link.


Aby przystosować tabor do sprawdzania nacisków osi na ASDEK-u, wymagana jest modyfikacja plików config.txt. Do pliku każdego pojazdu należy dodać sekcję:

extensions
{
osie „4”
}

gdzie cyferka określa ile osi ma wagon. Czyli eaos będzie miał osie „4”, gagarin osie „6”, Ty2 też osie „6” i tak dalej. Wówczas skrypt podzieli sobie masę całkowitą przez liczbę osi i sprawdzi dopuszczalny nacisk, zamiast masy całkowitej wagonu.

Na powyższym screenie widać, że jedynie ST44 ma taki wpis (wykonany dla potrzeb testów) i przy nim wyświetlił się nacisk osi. Reszta wagonów wpisu nie ma, wyświetlane są masy całkowite.

Wpisy takie obiecał dodawać Żółwik przy okazji wyposażania wagonów w nowe towary PNT, trzymam za słowo 😉


Pobierz/download