Dodatki stworzone z potrzeby urealnienia rozjazdów budowanych w grze. Istniały co prawda już dodatki tego typu, jednak nijak nie pasowały do realiów polskich (a nawet europejskich), ponieważ były to modele amerykańskich krzyżownic, zupełnie nie pasujące wizualnie do naszych torów. Pomijam już fakt nieudolnych repaintów, gdzie autor dawał „wyjeżdżoną” górną powierzchnię kierownicy, gdzie w rzeczywistości koło nigdy nie pojedzie, bo kierownica jest przykręcana do właściwej szyny toru i koła jadą obok… Ponieważ automagiczne iglice, krzyżownice i inne „-ice” występują dopiero w Trainz A New Error, w dodatku jedynie na specjalnie przygotowanych torach, powstały te oto właśnie.
Na DLS są niby niemieckie/amerykańskie, ale do polskich torów pasują jak kwiatek do kożucha (objaśnienie dla gImBaZy – czyli NIE pasujom wdzalem).
Jedna uwaga – wymagają dość precyzyjnie zrobionych rozjazdów, najlepiej na szablonach, bo niedokładności widać.
Paczka zawiera sześć dodatków trackside stworzonych tak, żeby można było prosto podmienić „amerykańce” na „nasze” przy pomocy wbudowanej podmieniaczki w geodecie. Zastępujemy „lewe” amerykańce na „lewą” 1:9-190 i „prawe” amerykańce na „prawą” 1:9-190.
Kompletną kierownicę stanowi para dwóch dodatków, zawierających w sobie „pół krzyżownicy”, czyli jedną szynę skrzydłową i jedną kierownicę. Stąd też jako trackside nie ma osobnej kierownicy. Te dodatki występują zawsze parami, prawa i lewa, odpowiednio ustawione. W nazwie mają podane, do jakich rozjazdów są przeznaczone. Są ich cztery wielkości:
Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:9 i promieniu R=190m, pasujące także do rozjazdów krzyżowych pojedynczych i podwójnych, a także do skrzyżowań – ale tylko tych o skosie 1:9.
Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:9 i promieniu R=300m lub R=500m.
Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:12 i 1:14 i promieniach R=500m i R=760m. „Awaryjnie” można je też dać do rozjazdu o promieniu R=1200m i skosie 1:18,5 – kierownic do takiego rozjazdu nie ma z braku dokumentacji.
Do skrzyżowań torów o skosie 1:4444 – stosowanych w układach podwójnych połączeń torów, gdzie są cztery rozjazdy, których tory zwrotne się przecinają (dla rozjazdów 1:9 skos skrzyżowania będzie połową skosu rozjazdów) – czyli to skrzyżowanie w środku, na ten przykład:
Nie ma również krzyżownika podwójnego w rodzaju Trackside, ze względu na fakt, że w środku rozjazdu krzyżowego występują trzy lub cztery tory właściwie „jeden na drugim” i prościej jest tu „ogarnąć” element scenery niż bawić się z przeskakującym z toru na tor trackside’em.
Dodatkowo powstał krzyżownik podwójny z kierownicami, czyli środkowa część skrzyżowania torów lub rozjazdu krzyżowego. Uwaga – jest to dodatek scenery (nie trackside) i trzeba go dopasować do rozjazdu / skrzyżowania.
A po wstawieniu w rozjazd wygląda tak:
Kuidlista:
<kuid:263713:986> RB trackside frog right 1:4.444
<kuid:263713:954> RB frog 1:9-300
<kuid:263713:952> RB frog 1:9-190
<kuid:263713:985> RB trackside frog left 1:12/14-500
<kuid:263713:953> RB Frog double 1:9
<kuid:263713:987> RB trackside frog left 1:4.444
<kuid:263713:983> RB trackside frog left 1:9-300/500
<kuid:263713:981> RB trackside frog left 1:9-190
<kuid:263713:982> RB trackside frog right 1:9-300/500
<kuid:263713:980> RB trackside frog right 1:9-190
<kuid:263713:984> RB trackside frog right 1:12/14-500