Krzyżownice i kierownice do rozjazdów

Dodatki stworzone z potrzeby urealnienia rozjazdów budowanych w grze. Istniały co prawda już dodatki tego typu, jednak nijak nie pasowały do realiów polskich (a nawet europejskich), ponieważ były to modele amerykańskich krzyżownic, zupełnie nie pasujące wizualnie do naszych torów. Pomijam już fakt nieudolnych repaintów, gdzie autor dawał „wyjeżdżoną” górną powierzchnię kierownicy, gdzie w rzeczywistości koło nigdy nie pojedzie, bo kierownica jest przykręcana do właściwej szyny toru i koła jadą obok… Ponieważ automagiczne iglice, krzyżownice i inne „-ice” występują dopiero w Trainz A New Error, w dodatku jedynie na specjalnie przygotowanych torach, powstały te oto właśnie.
Na DLS są niby niemieckie/amerykańskie, ale do polskich torów pasują jak kwiatek do kożucha (objaśnienie dla gImBaZy – czyli NIE pasujom wdzalem).

Jedna uwaga – wymagają dość precyzyjnie zrobionych rozjazdów, najlepiej na szablonach, bo niedokładności widać, zwłaszcza w krzyżownicach. Między innymi stąd osobne krzyżownice dla rozjazdów R190 i R300 – różnią się kątem o 0,4 stopnia (!) ale to widać w grze!

Paczka zawiera sześć dodatków trackside stworzonych tak, żeby można było prosto podmienić „amerykańce” na „nasze” przy pomocy wbudowanej podmieniaczki w geodecie. Zastępujemy „lewe” amerykańce na „lewą” 1:9-190 i „prawe” amerykańce na „prawą” 1:9-190.

Kompletną kierownicę stanowi para dwóch dodatków,  zawierających w sobie „pół krzyżownicy”, czyli jedną szynę skrzydłową i jedną kierownicę. Stąd też jako trackside nie ma osobnej kierownicy. Te dodatki występują zawsze parami, prawa i lewa, odpowiednio ustawione. W nazwie mają podane, do jakich rozjazdów są przeznaczone. Są ich trzy wielkości:

Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:9 i promieniu R=190m, pasujące także do rozjazdów krzyżowych pojedynczych i podwójnych, a także do skrzyżowań – ale tylko tych o skosie 1:9.
Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:9 i promieniu R=300m lub R=500m.
Do rozjazdów zwyczajnych o skosie 1:12 i 1:14 i promieniach R=500m i R=760m. „Awaryjnie” można je też dać do rozjazdu o promieniu R=1200m i skosie 1:18,5 – kierownic do takiego rozjazdu nie ma z braku dokumentacji.

Nie ma również krzyżownika podwójnego w rodzaju Trackside, ze względu na fakt, że w środku rozjazdu krzyżowego występują trzy lub cztery tory właściwie „jeden na drugim” i prościej jest tu „ogarnąć” element scenery niż bawić się z przeskakującym z toru na tor trackside’em.


Dodatkowo powstał krzyżownik podwójny z kierownicami, czyli środkowa część skrzyżowania torów lub rozjazdu krzyżowego. Uwaga – jest to dodatek scenery (nie trackside) i trzeba go dopasować do rozjazdu / skrzyżowania.

A po wstawieniu w rozjazd wygląda tak:


Kuidlista:

RB Check rail 1:9-190 v1 kuid:263713:773
RB frog 1:9-190 kuid:263713:952
RB Frog double 1:9 kuid:263713:953
RB frog 1:9-300 kuid:263713:954
RB trackside frog right 1:9-190 kuid:263713:980
RB trackside frog left 1:9-190 kuid:263713:981
RB trackside frog right 1:9-300/500 kuid:263713:982
RB trackside frog left 1:9-300/500 kuid:263713:983
RB trackside frog right 1:12/14-500 kuid:263713:984
RB trackside frog left 1:12/14-500 kuid:263713:985

Pobierz / download

Dodaj komentarz