Tarcze manewrowe.
Opis instalacji, konfiguracji i używania.

INSTALACJA (kolejność istotna!!):

1) Pobieramy i rozpakowujemy archiwum;

2) Instalujemy wszystkie pliki cdp;

3) Jeśli trzeba (np cmp 2006 nie zatwierdza automatycznie) – zatwierdzamy CTRL-M;

4) Usuwamy wszystkie poprzednie wersje sygnalizacji:

a) w CMP włączamy filtrowanie (wyszukiwanie) po id Autora: erniesouchak ORAZ przestarzałe/obsolete na true/prawda;

b) sprawdzamy, czy wyświetliły się tylko stare wersje – najnowsza ma końcówkę „v5”, tej nie ruszamy;

c) kasujemy wszystko przestarzałe/obsolete z zakresu numerów KUID: od 24000 do 24199

W pojedynczych przypadkach może zaistnieć potrzeba skasowania cache albo przebudowania bazy danych -jest to czynność czasochłonna (u mnie na 2006 do godziny, na TS2010 bywało i 6 godzin), ale na szczęście jednorazowa.

Opis/instrukcja:

Funkcje i wskaźniki istniejące już w wersji 3 będą opisywane tekstem bez wyróżnień. Natomiast nowe opcje i możliwości tekstem pochyłym.

Tarcze manewrowe występują w kilku odmianach, różniących się funkcjonowaniem w grze. Z wyglądu wszystkie są takie same, ale różnica tkwi „wewnątrz”.

I tak:

– tarcze „klasyczne”, działające jak semafory, mające wpływ na pociągi – Ms1 zatrzymuje pociąg, Ms2 puszcza na 25km/h. Tych tarcz NIE ustawiamy w torach, gdzie mamy jazdy pociągowe, bo inaczej pociąg mijając tarczę zwolni do 25km/h. Używa się ich w rejonach manewrowych i w torach bocznych, gdzie pociągi nie jeżdżą, a może zajść potrzeba zatrzymania składu manewrowego. Ms1 na takiej tarczy pociągi widzą jako czerwone światło.
– tarcze „distant”, niewidoczne dla pociągu. Zmiana wskazania odbywa się zależnie od priorytetu pojazdu, tradycyjnie priorytet 3 włącza na Ms2. Te tarcze NIE oddziałują na pociągi, ich wskazania są z punktu widzenia SRK gry „dekoracją”. Jazda lub zatrzymanie zależy wyłącznie od człowieka, AI nie zwraca na nie uwagi.
– tarcze „uzależniane”, niewidoczne dla pociągu. Ich wskazania można uzależnić od położeń rozjazdów (jak semafory), po zaznaczeniu w opcjach reakcji na priorytet 3 można wymusić Ms2 niezależnie od przebiegu.
– tarcze „stałe” – zawsze wskazujące Ms1. Te tarcze również są niewidoczne dla pociągów AI.

Konfiguracja tarcz „klasycznych” jest identyczna jak semaforów (ten sam skrypt). Wszystkie zasady używania autoroutera, tworzenia przebiegów itp opisane dla semaforów, odnoszą się także dla tych tarcz, więc drugi raz pisać tego samego nie będę 🙂 Posiadają one także menu wyboru przebiegów w Maszyniście, jako jedyne z Tm-ek

Menu konfiguracyjne (funkcje pól) jest praktycznie identyczne. Jedyna zmiana została wprowadzona w nazwie trzeciego od końca pola:

W tarczach manewrowych nazywa się ono „wyświetlanie Ms2 na priorytet 3”, a jego funkcjonowanie i zasady użycia są identyczne, jak dla pola Tabliczka „m” (pole nr 21 w menu głównym semafora), łącznie z wymuszaniem Ms2. Po prostu zmieniłem sam napis, bo tarcze manewrowe fizycznie nie mają tabliczki „m”.
Pola przebiegów są bez zmian w stosunku do semaforów, nie ma jedynie wskaźników.

Menu konfiguracyjne tarczy „distant” wygląda tak:

Jak widać, zbyt wiele do ustawienia nie ma. Jedynie nazwa wyświetlana na tabliczce i zakres wyszukiwania.

Ponieważ tarcze te reagują na zbliżanie się pociągu z priorytetem 3, ważne jest, aby „zakres wyszukiwania” był większy od promienia triggera.

Pojazd z prio3 dostaje Ms2 na Tm-ce – ale jest to jedynie efekt wizualny, widoczny dla gracza. Z punktu widzenia maszynisty AI tarczy nie ma, nie widzi jej. Większość polskiego taboru wykonana jest tak, że priorytet 3 włącza sygnały manewrowe (po jednym świetle z przodu i z tyłu pojazdu), więc wszystko to razem ma sens.

Warunkiem koniecznym do zadziałania jest ustawienie zakresu wyszukiwania na wartość większą od promienia triggera. Zakres ustawia się w menu tarczy, a promień triggera – w Geodecie, zakładka Znaczniki/Wyzwalacze (trzecia tam gdzie tory i semafory, promień jest w opcjach dodatkowych pod kropką na dole). Działa to tak, że pociąg wjeżdżający w zakres wyszukiwania ma sprawdzany priorytet, jeśli ma 3 – to dopiero w promieniu triggera dostaje Ms2. Stąd szukaczka musi być większa od triggera – skrypt musi mieć chwilkę na sprawdzenie priorytetu.

Promień triggera domyślnie ustawiony jest na 20m, więc dopiero podjeżdżając pod sam semafor dostaniemy Ms2. Można to zwiększyć, ale bez przesady – 30-60m to wystarczający promień.

Tarcza „uzależniana” ma nieco inne menu:

 

Menu to podobne jest nieco do menu semaforów. Użycie autoroutera do tworzenia przebiegów jest identyczne jak w semaforach. Nie będzie tylko wyszukiwania „następny semafor” bo Tm-ki go nie używają. Tarcza ta ma możliwość wyświetlenia sygnału zależnie od położenia rozjazdów lub (po zaznaczeniu opcji) przy zbliżaniu się pociągu z priorytetem 3. Działanie – jak opisałem przy „distant”. Także tu zmiana wskazania jest to jedynie efekt wizualny, widoczny dla gracza. Z punktu widzenia maszynisty AI tarczy nie ma.

Tarcza „stała” jest po prostu statycznym dodatkiem, mającym zawsze wskazanie Ms1. Nie wpływa na nic, nie konfiguruje się jej. Z punktu widzenia sygnalizacji w grze – nie ma jej.

Dodaj komentarz