Pokażę krok po kroku, jak używając szablonów mojej produkcji, stworzyć w Trainz rozjazd podwójny skupiony) jednostronny, zwany Rpj.
Ważne: Dla czytelności screenów, na większości z nich zostały ukryte znaczniki węzłów (żółte kółka), przełączając się na zakładkę „przytorowe” Ale w trakcie budowy „one tam są”.
1. Układamy szablon rozjazdu w miejscu przeznaczenia i obracamy go aby pasował do układu torowego. Szablony znajdują się w zakładce Sceneria, gdyż są to obiekty scenery z punktami zaczepienia torów.
W nazwie szablonu zawarte są jego parametry geometryczne i typ. Wybieramy (w tym przykładzie) rozjazd lewy (czyli z torami odchodzącymi w lewo, patrząc od początku rozjazdu), o promieniu toru zwrotnego 190m. W przyjętej konwencji nazw będzie to Rpj 1:9-190 L.
Oczywiście rozjazd prawy buduje się identycznie, tylko w lustrzanym odbiciu.
2. Z menu „Tory” wybieramy tor, który nam odpowiada.
UWAGA – budując rozjazdy, które mają używane (wyjeżdżone) tylko jeden lub dwa tory zwrotne, jest niezwykle ważne, aby mieć identyczne tory w wersji „wyjeżdżonej” i „zardzewiałej” – chodzi o teksturę podkładów i podsypki. Inaczej efekt będzie mało ciekawy. Ja osobiście używam torów produkcji FMA, do których wykonałem sobie wersje „zardzewiałe” przy użyciu tej samej tekstury podsypki; tych torów będę używał w przykładzie. Wersje zardzewiałe do pobrania z mojej stronki.
Innym rodzajem torów, które nadają sie do tworzenia rozjazdów (wszelkich) – to paczka torów autorstwa Makiego, do pobrania z downloadu PTT. No i obowiązkowo należy wspomnieć o wypasionych torach 3D, które wykonał Samplaire – w nich mamy nawet specjalne wersje do budowy rozjazdów właśnie – łącznie z przytwierdzeniem stosowanym w rozjazdach. Do tego w wersjach drewno i beton. Oczywiście „ważą” one dużo więcej od torów „chunky”, czyli na wbudowanym meshu, ale za to jaki efekt wizualny. Jednak w dobie dzisiejszych wydajnych procesorów i potężnych kart graficznych nie jest to specjalnym problemem.
Jeszcze jedna ważna uwaga: szablony są tak skonfigurowane, że przyjmują teksturę podłączonego do nich toru. Dlatego budując rozjazdy składające się z dwóch rodzajów torów (zardzewiałe i używane) NIE PODŁĄCZAMY torów do zewnętrznych końców szablonu przed ukończeniem całego rozjazdu. Dopiero po skończeniu łączymy go z resztą „świata”.
Mając na uwadze powyższe, zaczynamy budowę Rpj.
Podłączamy tor do lewego końca, ale od wewnątrz szablonu (nie przejmując się póki co położeniem drugiego końca, jest to obojętne, byle było coś podobnego do screena). Nie podłączamy toru na drugim końcu do szablonu, tylko zostawiamy „gdziekolwiek”:
Jak widać, ten fragment szablonu przyjął teksturę podłączanego toru.
Dociągamy drugi odcinek toru do środkowego segmentu szablonu, zamykając pierwszą przerwę:
3. Następnym etapem jest przedłużenie „na wprost” toru w rozjeździe (umownie, bo cały czas wstawiane kawałki toru nie przypominają prostej). Prowadzimy tor od węzła łączącego dwa krótkie odcinki do segmentu końcowego „na wprost”:
Teraz wybieramy narzędzie „Wyprostuj tory” i używamy go na zaznaczonych kółkiem odcinkach.
Krótki odcinek od wstawionego węzła do środkowego segmentu jest kierunkiem „w bok” – tego kawałka nie prostujemy!
4. Zaczynamy budowę drugiej zwrotnicy w rozjeździe: ze środkowego segmentu szablonu wyprowadzamy tor, stawiamy węzeł i dociągamy tor do „mniej łukowego” (środkowego z trzech) końca rozjazdu.
Znów używamy narzędzia „Wyprostuj tory” – ale tym razem TYLKO na lewej części (od środkowego segmentu do
wstawionego węzła. Drugi odcinek zostawiamy jak jest.
Tu mała uwaga: Nie da się połączyć jednym odcinkiem toru dwóch punktów szablonu. Tak jest w TRS i tego nie przeskoczymy. Więc wyprowadzamy jeden kawałek, „stawiamy” węzeł i domykamy przerwę w szablonie drugim kawałkiem.
5. Dodajemy drugi tor do zwrotnicy: prowadzimy go od ostatnio wstawionego węzła do pozostałego końca rozjazdu.
Tego kawałka także nie prostujemy:
6. Ustawiamy kamerę na widok „z ziemi” i przeciągamy węzły pod niebieskie znaczniki, tak aby tor prosty był prosty 🙂 a tory zwrotne tworzyły ładny łuk:
7. Teraz kolejna ważna czynność, bez której nie osiągniemy dobrego efektu.
W menu torów klikamy na zieloną kropkę, rozwijając dodatkowe opcje. Z tych opcji wybieramy narzędzie „Zdobądź wysokość wierzchołka”, którym pobieramy wysokość węzła z szablonu. Następnie, mając już wysokość, używamy drugiego narzędzia – „Zastosuj wysokość wierzchołka”, nadając wysokości wstawionym przez nas węzłom.
Jest to istotne z tego względu, że węzły wstawione kliknięciem (białe) dostosowują się do wysokości terenu pod nimi, na skutek czego wychodzą cuda-wianki w niwelecie toru. Ta operacja wyrównuje tory tak, że cały rozjazd jest poziomy i nie robią się hiphopki i progi zwalniające.
Manewr z wysokościami punktów należy wykonać także po zmianie wysokości terenu pod szablonem, ponieważ szablon, jako obiekt scenery, podąży za zmianą wysokości terenu, a wstawione przez nas węzły z nadaną wysokością – już nie i tworzą się wspomniane nierówności.
8. Na koniec trzeba tylko zrobić porządek z napędami: skasować wstawione przez grę „czerwone wajchy” i wstawić napędy pasujące do klimatu naszej mapki.
Podpowiedź: Takie rozjazdy stosuje się w torach bocznych i manewrowych – więc w zdecydowanej większości przypadków będą to napędy ręczne, nierzadko bez żadnych wskaźników. Bardzo rzadko mechaniczne lub elektryczne.
Końcowy efekt na screenie poniżej:
Powodzenia!
R.Bach