Artykuł – nie-artykuł. W zasadzie „wpis”.
Poniżej Cztery linki. Jeden to instrukcja do gry TRS2006 w formacie PDF.
Drugi – to taka sama instrukcja, ale do Trainz A New Era.
Dwa kolejne przydadzą się twórcom dodatków (osobom modelującym w programach gmax i 3dsmax).
Ktoś może zapytać: „Czemu TRS2006, skoro mamy już TRS2010, czy TS12”? Albo „Mam TS19 (lub nowszy) a tu jest tylko do TANE”? Ano dlatego, że instrukcje te, w odróżnieniu od instrukcji dołączanych do nowszych wersji gry, są najlepiej i najobszerniej napisanymi instrukcjami do gier z serii TRAINZ. Racja, w nowszych wersjach doszły nowe funkcje. Ale nawet porównując TANE i TRS2006, z punktu widzenia „budowniczego” (czyli użytkownika modułu Geodety) różnic… praktycznie nie ma. Tak, doszły warstwy czy zwiększono rozdzielczość siatki terenu do 5m, ale to są różnice mało wpływające na ogólne zasady pracy z tą grą. We wspomnianej wyżej instrukcji do 2006 jest praktycznie wszystko. Od instalacji, poprzez rejestrację gry na stronie producenta, aż po zaawansowane funkcje w Geodecie. Instrukcje do nowszych wersji omawiają temat „po łebkach”, dali krótkie opisy poszczególnych funkcji menu i tyle. Tak więc polecam – przeczytać manual 2006, ale porządnie, do tego uzupełnić wiedzę dotyczącą nowszych wersji z ich instrukcji i kupę rzeczy staje się jasne. Instrukcja dla TANE również jest warta uwagi, oczywiście dla posiadaczy TANE ale i nowszych wersji – tu różnic jest jeszcze mniej. Zmienił się za to zupełnie Content Manager (pomiędzy TS12 a TANE), do tego stopnia, że osoba nawet perfekcyjnie „oblatana” w CMP z TRS2006/09/10/12 może chwilami „łapać zawiechę”.
Dwie pozostałe pozycje są przeznaczone dla osób modelujących (lub chcących zacząć modelować) w programach GMax i 3DSMax, w celu stworzenia działających dodatków do gry.
Akurat Content Creators Guide (CCG) jest dostępna jedynie w języku angielskim, ale za to zawiera mnóstwo informacji niezbędnych przy modelowaniu. Omówione są zasady tworzenia każdego rodzaju dodatków: od prostych obiektów scenery, przez spline, obiekty trackside, tory, tunele aż po pojazdy (lokomotywy i wagony). Wszystko oczywiście z mnóstwem przykładów i gotowców. Naprawdę wielka pomoc.
Ostatnia rzecz, czyli Tips&Tricks (po naszemu podpowiedzi i sztuczki) jest po polsku. Jest to uzupełnienie CCG o tematy zaawansowane. Przykładowo: W którą stronę musi być skierowany przód modelu samochodu w gmax, żeby w Trainz nie jeździł bokiem. Poważnie. Pozycja dla osób, które wyszły już poza etap prostego „pudełka” z teksturą, udającego blok 🙂