Tutorial budowy Rkpd (anglika)

Pokażę krok po kroku, jak używając szablonów mojej produkcji, stworzyć w Trainz rozjazd krzyżowy podwójny, zwany krótko Rkpd.
Dodatkowo – stworzymy rozjazd, po którym jeździ się tylko w jednym z czterech możliwych kierunków. Reszta szyn będzie zardzewiała.

Ważne: Dla czytelności screenów, na większości z nich zostały ukryte znaczniki węzłów (żółte kółka), przełączając się na zakładkę „przytorowe” Ale w trakcie budowy „one tam są”.

1. Układamy szablon rozjazdu w miejscu przeznaczenia i obracamy go aby pasował do układu torowego. Szablony znajdują się w zakładce Sceneria, gdyż są to obiekty scenery z punktami zaczepienia torów.
W nazwie szablonu zawarte są jego parametry geometryczne i typ. Wybieramy (w tym przykładzie) standardowy rozjazd o promieniu toru zwrotnego 190m, czyli taki, jaki najczęściej spotykamy na naszych stacjach. W przyjętej konwencji nazw będzie to Rkpd 1:9-190.

2. Z menu „Tory” wybieramy tor „wyjeżdżony” – czyli z błyszczącymi szynami. UWAGA – jest niezwykle ważne, aby mieć identyczne tory w wersji „wyjeżdżonej” i „zardzewiałej” – chodzi o teksturę podkładów i podsypki. Inaczej efekt będzie mało ciekawy. Ja osobiście używam torów produkcji FMA, do których wykonałem sobie wersje „zardzewiałe” przy użyciu tej samej tekstury podsypki; tych torów będę używał w przykładzie. Wersje zardzewiałe do pobrania z tej stronki.
Innym rodzajem torów, które nadają sie do tworzenia rozjazdów (wszelkich) – to paczka torów autorstwa Makiego, do pobrania z downloadu PTT. No i obowiązkowo należy wspomnieć o wypasionych torach 3D, które wykonał Samplaire – w nich mamy nawet specjalne wersje do budowy rozjazdów właśnie – łącznie z przytwierdzeniem stosowanym w rozjazdach. Do tego w wersjach drewno i beton. Oczywiście „ważą” one dużo więcej od torów „chunky”, czyli na wbudowanym meshu, ale za to jaki efekt wizualny. Jednak w dobie dzisiejszych wydajnych procesorów i potężnych kart graficznych nie jest to specjalnym problemem.
Jeszcze jedna ważna uwaga: szablony są tak skonfigurowane, że przyjmują teksturę podłączonego do nich toru. Dlatego budując rozjazdy składające się z dwóch rodzajów torów (zardzewiałe i używane) NIE PODŁĄCZAMY torów do zewnętrznych końców szablonu przed ukończeniem całego rozjazdu. Dopiero po skończeniu łączymy go z resztą „świata”.
Mając na uwadze powyższe, zaczynamy budowę Rkpd. U nas kierunkiem wyjeżdżonym będzie „lewy dolny-prawy dolny”.
Podłączamy tor do lewego dolnego końca, ale od wewnątrz szablonu (nie przejmując się póki co położeniem drugiego końca, jest to obojętne, byle było coś podobnego do screena). Nie podłączamy toru na drugim końcu do szablonu, tylko zostawiamy „gdziekolwiek”:

Jak widać, ten fragment szablonu przyjął teksturę podłączanego toru.

3. Ponieważ następnym etapem jest przedłużenie „na wprost” toru w rozjeździe (umownie, bo cały czas wstawiane kawałki toru nie przypominają prostej), gdzie pociągi już nie jeżdżą, zmieniamy rodzaj toru na zardzewiały. Tor wyjeżdżony zostanie dodany na następnych etapach budowy. Dołączamy tor z drugiej strony przerwy w szablonie, również nie przejmując się specjalnie położeniem końca:

Widać, że przedłużenie „na wprost” przyjęło „zardzewiałość”. I słusznie, tam jazd przecież nie ma. Na koniec łączymy oba wolne końce toru (zardzewiały i jeżdżony). Teraz widać punkt, gdzie pociąg zjeżdża „w bok”

4. Zaczynamy zabudowę sąsiedniej przerwy w szablonie. Ponieważ tam nic nie jeździ, od razu używamy dwóch kawałków „zardzewiałych”.
Tu mała uwaga: Nie da się połączyć jednym odcinkiem toru dwóch punktów szablonu. Tak jest w TRS i tego nie przeskoczymy. Więc wyprowadzamy jeden kawałek, „stawiamy” węzeł i domykamy przerwę w szablonie drugim kawałkiem. Węzły potem szię jeszcze przydadzą.

5. Zaczynamy zabudowę drugiego końca rozjazdu. Wykonujemy ją w taki sam sposób jak pierwszą, jednak używamy torów w symetrycznym odbiciu:
– ze środka wyprowadzamy zardzewiały;

– z końca wyprowadzamy wyjeżdżony;

– łączymy końce, na tym screenie pokazano żółte znaczniki węzłów (żeby nie było 😉 );

– zabudowujemy ostatnią przerwę w szablonie torami zardzewiałymi.

6. Powinniśmy otrzymać coś w stylu „pieska” :

Dobrze widać skąd i dokąd odbywa się ruch (wyjeżdżone końce w szablonie).

UWAGA: Na tym etapie trzeba KONIECZNIE użyć narzędzia „Wyprostuj tory” na wszystkich wstawionych kawałkach torów. Wybieramy narzędzie i klikamy na każdy kawałek; po użyciu na pierwszym torze, w miejscu łączenia torów (nie z szablonem tylko miedzy sobą) zrobi się ostry zwrot, po kliknięciu drugiego wszystko wraca do poprzedniego wyglądu. Tak obrabiamy każdą parę kawałków. Żeby było łatwiej klikamy zaraz obok miejsc łączenia toru z szablonem, tam tory na siebie nie zachodzą.

7. Wstawiamy pierwszy tor dla jazdy „na bok”. Ponieważ to akurat ten jest torem jeżdżonym, wybieramy ten rodzaj toru i łączymy odpowiednie węzły między kawałkami. Powinno wyjść coś w tym stylu:

Jak widać, uprzednio wstawione odcinki dostosowały się do nowego toru i pojawiły się die pierwsze (z czterech w Rkpd) zwrotnice. Póki co zostawiamy to tak, jak jest.

8. To samo co uprzednio robimy z drugiej strony. Ponieważ jazd po tym torze nie ma, wybieramy rodzaj „zardzewiały”.

Pojawiły się pozostałe dwie zwrotnice. W tej chwili mamy już wszystkie potrzebne tory, póki co ułożone jak na screenie powyżej.

Teraz kolejna ważna czynność, bez której nie osiągniemy dobrego efektu.
W menu torów klikamy na zieloną kropkę, rozwijając dodatkowe opcje. Z tych opcji wybieramy narzędzie „Zdobądź wysokość wierzchołka”, którym pobieramy wysokość węzła z szablonu. Następnie, nając już wysokość, używamy drugiego narzędzia – „Zastosuj wysokość wierzchołka”, nadając wysokości wstawionym przez nas węzłom. Jest to istotne z tego względu, że węzły wstawione kliknięciem (białe) dostosowują się do wysokości terenu pod nimi, na skutek czego wychodzą cuda-wianki w niwelecie toru. Ta operacja wyrównuje tory tak, że cały rozjazd jest poziomy i nie robią się hiphopki i progi zwalniające.

Manewr z wysokościami punktów należy wykonać także po zmianie wysokości terenu pod szablonem, ponieważ szablon, jako obiekt scenery, podąży za zmianą wysokości terenu, a wstawione przez nas węzły z nadaną wysokością – już nie i tworzą się wspomniane nierówności.

Widać już, jak przebiega „wyjeżdżenie (skąd-dokąd) i gdzie się nie jeździ. Teraz trzeba to uporządkować.

9. Przeciągamy węzły rozjazdów w okolice niebieskich znaczników w szablonach, uważając, żeby ich nie przeciągnąć za daleko i nie zamienić stronami:

10. Ustawiamy widok „z ziemi” po jednym z kierunków prostych w rozjeździe. Chwytamy za węzeł rozjazdowy i ustawiamy go dokładnie pod niebieskim markerem tak, aby krótkie odcinki wstawione przez nas utworzyły jedną prostą z torami w szablonie. Kształtem toru „w bok” się nie przejmujemy.

Jeśli mimo wszystko nie możemy ustawić prostej, być może coś nie poszło przy narzędziu „wyprostuj tory” Jeśli domyślamy się, gdzie nie trafiliśmy – poprawiamy, jeśli nie – najprościej chyba jest skasować tory i zacząć od nowa. Przy odrobinie wprawy cały rozjazd buduje się szybciej niż trwa przeczytanie tego tutoriala, więc nie obawiajmy się poprawek.

11. Obracamy widok na drugi z kierunków i powtarzamy operację z sąsiednią zwrotnicą:

12. To samo powtarzamy dla drugiego końca Rkpd, tym razem już obserwując zachowanie się toru na bok – powinien ułożyć się w ładny łuk. Po ustawieniu wszystkich czterech zwrotnic na miejscach, tory „na bok” powinny układać się symetrycznie do siebie:

13. Zrobione.

Na koniec – bardzo schematyczny rysunek, objaśniający – mam nadzieję – co jest w szablonie, co wstawiamy samemu i które tory musimy „Wyprostować”:

Kolor czarny – tory w szablonie
Kolor czerwony – tory wstawione w Geodecie, z opcją „Wyprostuj tory”
Kolor zielony – tory wstawione w Geodecie, bez opcji „Wyprostuj tory”
Kolor pomarańczowy – węzły torów w szablonie
Kolor niebieski – węzły torów wstawione w Geodecie (tu dajemy napędy)

Pozostaje nam jedynie zrobić porządek z napędami. TRS domyślnie wstawia czerwone wajchy do każdej zwrotnicy. W rzeczywistości dwie sąsiednie zwrotnice w Rkpd są połączone ze sobą mechanicznie i przestawiane jednym napędem (elektrycznym, mechanicznym-drucianym czy ręcznym zwrotnikiem). Aby to obejść stosujemy następującą sztuczkę:
Kasujemy wszystkie TRSowe wajchy i w ich miejsce dajemy napędy parami zwykły,widzialny (jakikolwiek, ja użyłem własnych JEA-29) i obok niewidzialny (same strzałki, też własny dodatek). Po drugiej stronie tak samo. Na koniec trzeba je połączyć parami widzialny z niewidzialnym, aby jednym kliknięciem przestawiać sąsiadujące zwrotnice. Dokonać tego można na kilka sposobów:
Dla rozjazdów, przy których nie ma być latarni wskazującej położenie, dajemy dodatek Junctionlink (scenery, z DLS). Jest to taki sprytny czerwony „klocek”, któremu w opcjach wskazuje się dwa napędy. I wówczas kliknięcie w jeden z tak połączonych napędów powoduje przestawienie drugiego od pary. Oczywiście w Rkpd mamy dwie pary napędów wymagające takich sprzężeń, więc na każdy stosujemy dwa junctionlinki – po jednym na każdy koniec.
Druga opcja, to użycie mojego dodatku scenery „niewidzialny Cauer”, będącym odpowiednikiem Junctionlinka, ale stworzonym specjalnie do używania go z Rkpd. Jemu w opcjach podajemy po prostu cztery napędy z anglika (według rysunkowej podpowiedzi w oknie opcji tegoż dodatku) i mamy problem z głowy – skrypt sam zadba o zlinkowanie ze sobą odpowiednich napędów.
Dla rozjazdów, gdzie trzeba wskazywać położenie zwrotnic rozjazdu, należy użyć dodatku o nazwie DKW Laterne (do pobrania z DLS). Konfiguracja identyczna jak mojego „Cauera niewidzialnego”, z jedną różnicą – ten dodatek jest dodatkiem trackside. Przy konfiguracji tegoż musimy jeszcze zwrócić uwagę na ustawienie samego Cauera względem rozjazdu – w oknie opcji będzie również podpowiedź obrazkowa, zasada jest taka, że patrzymy na Rkpd „z góry” mając latarnię u dołu ekranu, wtedy podajemy zwrotnice w oknie opcji DKW w taki sposób, jak je widzimy w świecie gry.
Innym dodatkiem będzie „Latarnia anglika” produkcji JDS Chestera. Ta ostatnia wymaga odpowiedniego skonfigurowania poprzez wpisanie nazwy według specjalnej reguły. Opiszę to w osobnym artykule, bo nie jest to opis na dwa zdania.

Końcowy efekt na screenie poniżej:

Powodzenia!

R.Bach

Dodaj komentarz