Pokażę krok po kroku, jak korzystać z szablonu łuków szablonu produkcji Erniego Souchaka i mojej.
Najpierw troszkę teorii – a w zasadzie wyjaśnienie pojęć z tematu łukotwórstwa:
-na kolei NIE MA ZAKRĘTÓW, są łuki 🙂
-prosta wlotowa i wylotowa: proste, w które wpisany jest łuk, w praktyce kawałki toru prostego na początku i końcu łuku.
-początek łuku: punkt styku prostej z łukiem
-koniec łuku: drugi punkt styku łuku z drugą prostą
-wierzchołek łuku: punkt na łuku dokładnie w połowie jego długości
-kąt zwrotu: kąt między prostą wlotową i wylotową
-kierunek łuku: kierunek, w którym skręca tor, patrząc od punktu początkowego
-promień łuku: no nie, to trzeba tłumaczyć? podstawówka się kłania 🙂
1. Układamy szablon w miejscu przeznaczenia i obracamy go aby punkty PPŁ i PŁ pasowały do układu torowego (do prostej przed łukiem). Dla celów ćwiczebnych można, jak na screenie, użyć pustego segmentu i kawałka toru. Uwaga – szablon jest obiektem „Scenery” – tak, jak drzewka i domki – i tam go należy szukać.Nazwa to „Szablon v.1.0”. W TRS2004 jest w kategorii Scenery->szablon łuku. W TRS2006, ze względu na burdel panujący w dodatkach i pokręcone kategorie – po prostu wpisujemy nazwę w szare pole u góry i się znajdzie. Kategorii w tym TRS-ie nie ćwiczyłem 🙂
Po ułożeniu szablonu pokażą się nam dwie strzałki, jak na screenie. Reszta punktów pokaże się po podaniu parametrów łuku, o tym poniżej. Należy tylko pamiętać, że początek łuku to punkt PŁ, a PPŁ to kierunek „poza łukiem”, na prostej wlotowej.
Istotne jest, żeby koniec toru wlotowego znajdował się w punkcie PŁ (bardzo dokładnie) a punkt PPŁ celował w środek toru prostego (punktu być tam nie musi) – patrz screen poniżej
Dla tego kawałka toru KONIECZNIE używamy opcji „Wyprostuj tor” z menu Tory (po prawej).
2. Otwieramy „Właściwości”:
Na screenie tor łuku jest, ale w tutorialu przyjmujemy, że go tam „nie ma”.
3. Wybieramy kierunek łuku – pierwsza opcja. Kierunek określamy patrząc tak jak na screenie – od punktu PPŁ do PŁ. W lewo albo w prawo. W górę i w dół nie ma i nie będzie 🙂
4. Wybieramy promień łuku – druga opcja. Zakres od 100 do 4000m. Mniejszych się nie używa (chyba że w komunikacji miejskiej albo na wąskich torach), większe trudno by było opanować wzrokowo – zbyt duże odległości między punktami.
5. Wybieramy kąt zwrotu (kąt między początkiem i końcem łuku, a dokładnie między prostymi wejściową i wyjściową). Zakres – 5-90 stopni, ze skokiem co 5.
6. Teraz KONIECZNIE klikamy „ustaw”, inaczej się nie pokażą punkty. Ponieważ TRS lubi nie „załapać” kliknięcia – klikamy do skutku.
7. Mając punkty łuku (PPŁ, PŁ, WŁ i KŁ) oraz kawałek toru na wlocie – budujemy resztę. Ciągniemy tor od PŁ (od toru, który tam się kończy) do KŁ, celując dokładnie w ostrze strzałki.Kształtem toru póki co się nie przejmujemy.
8. Wyprowadzamy kawałek toru z końca KŁ „gdzieś”, byle był. Dla tego kawałka również – OBOWIĄZKOWO – używamy opcji „Wyprostuj tory”
9. Ustawiamy kamerę tak, żeby mieć widok na cały łuk (jak na screenie). Chwytamy za wolny koniec toru prostego (ten za KŁ) i manewrujemy nim tak, żeby tor łukowy ustawił się pod znacznikiem WŁ. Przy dużych promieniach i kątach zwrotu mogą być pewne problemy, ale przy odrobinie cierpliwości uda się na pewno.
10. Sprawdzamy jeszcze raz, czy wszystkie elementy toru pasują do szablonu.
Gotowe. Szablon możemy usunąć, możemy go też zostawić.
Na koniec uwaga: Nie wiem czemu, ale po zapisaniu, zamknięciu i otwarciu na nowo, znikają punkty WŁ i KŁ. Parametry łuku się zapisują, więc wystarczy wejść we właściwości szablonu i kliknąć „ustaw”, a punkty pojawią się znowu.
Powodzenia!
R.Bach