Pokażę krok po kroku, jak używając szablonów mojej produkcji, stworzyć w Trainz rozjazd zwyczajny. W przykładzie wykonamy rozjazd lewy, czyli taki, w którym tor boczny odchodzi w lewą stronę, patrząc od strony początku rozjazdu.
Rozjazdy prawe buduje się identycznie, tylko w symetrycznym odbiciu, oczywiście używając szablonu rozjazdu prawego.
Dodatkowo – stworzymy rozjazd, po którym jeździ się tylko na wprost. Reszta szyn będzie zardzewiała.
1. Układamy szablon rozjazdu w miejscu przeznaczenia i obracamy go aby pasował do układu torowego. Szablony znajdują się Szablony znajdują się w zakładce Sceneria, gdyż są to obiekty scenery z punktami zaczepienia torów..
W nazwie szablonu zawarte są jego parametry geometryczne i typ. Wybieramy (w tym przykładzie) standardowy rozjazd o promieniu toru zwrotnego 300m, czyli taki, jaki często spotykamy na naszych stacjach. Innym powszechnie używanym rozjazdem jest rozjazd o promieniu 190m. W przyjętej konwencji nazw będzie to Rz 1:9-300 L (rozjazd zwyczajny o skosie 1:9, promieniu 300m lewy).
2. Z menu „Tory” wybieramy tor „wyjeżdżony” – czyli z błyszczącymi szynami. UWAGA – jest niezwykle ważne, aby mieć identyczne tory w wersji „wyjeżdżonej” i „zardzewiałej” – chodzi o teksturę podkładów i podsypki. Inaczej efekt będzie mało ciekawy. Ja osobiście używam torów produkcji FMA, do których wykonałem sobie wersje „zardzewiałe” przy użyciu tej samej tekstury podsypki; tych torów będę używał w przykładzie. Wersje zardzewiałe do pobrania z tej stronki.
Innym rodzajem torów, które nadają sie do tworzenia rozjazdów (wszelkich) – to paczka torów autorstwa Makiego, do pobrania z downloadu PTT. No i obowiązkowo należy wspomnieć o wypasionych torach 3D, które wykonał Samplaire – w nich mamy nawet specjalne wersje do budowy rozjazdów właśnie – łącznie z przytwierdzeniem stosowanym w rozjazdach. Do tego w wersjach drewno i beton. Oczywiście „ważą” one dużo więcej od torów „chunky”, czyli na wbudowanym meshu, ale za to jaki efekt wizualny. Jednak w dobie dzisiejszych wydajnych procesorów i potężnych kart graficznych nie jest to specjalnym problemem.
Jeszcze jedna ważna uwaga: szablony są tak skonfigurowane, że przyjmują teksturę podłączonego do nich toru. Dlatego budując rozjazdy składające się z dwóch rodzajów torów (zardzewiałe i używane) NIE PODŁĄCZAMY torów do zewnętrznych końców szablonu przed ukończeniem całego rozjazdu. Dopiero po skończeniu łączymy go z resztą „świata”.
Mając na uwadze powyższe, zaczynamy budowę rozjazdu. U nas kierunkiem wyjeżdżonym będzie „na wprost”.
Podłączamy tor do lewego dolnego końca, ale od wewnątrz szablonu (nie przejmując się póki co położeniem drugiego końca, jest to obojętne, byle było coś podobnego do screena). Nie podłączamy toru na drugim końcu do szablonu, tylko zostawiamy „gdziekolwiek”:
Jak widać, ten fragment szablonu przyjął teksturę podłączanego toru.
3. Następnym etapem jest przedłużenie „na wprost” toru w rozjeździe (umownie, bo cały czas wstawiane kawałki toru nie przypominają prostej). Dołączamy tor z drugiej strony przerwy w szablonie, również nie przejmując się specjalnie położeniem końca:
4. Łączymy oba kawałki toru ze sobą:
UWAGA: Na tym etapie trzeba KONIECZNIE użyć narzędzia „Wyprostuj tory” na wstawionych kawałkach torów. Wybieramy narzędzie i klikamy na każdy kawałek.
5. Wstawiamy tor dla jazdy „na bok”. Poneważ założyliśmy, że jazdy po rozjeździe odbywają się tylko „na wprost” – ten kawałek będzie w wersji zardzewiałej:
6. Dołączamy wolny koniec zardzewiałego toru do węzła:
Tu mała uwaga: Jak widać – przy tym sposobie budowy TRS nie wstawił domyślnego napędu (czerwonej wajchy). Wobec tego musimy pamiętać o wstawieniu napędu ręcznie, inaczej w Maszyniście będziemy otrzymywać komunikaty „Nie można narysować drogi, na rozjeździe brakuje dźwigni”, oczywiście nie informując, w którym… Mając w drodze przebiegu setkę rozjazdów na dziesięciu stacjach trudno znaleźć ten jeden bez wajchy… Aby wajcha wstawiła się sama, należy wyprowadzać trzeci tor z węzła i dołączać go do szablonu – czyli dokładnie na odwrót, niż tu pokazuję 🙂
Teraz kolejna ważna czynność, bez której nie osiągniemy dobrego efektu.
W menu torów klikamy na zieloną kropkę, rozwijając dodatkowe opcje. Z tych opcji wybieramy narzędzie „Zdobądź wysokość wierzchołka”, którym pobieramy wysokość węzła z szablonu. Następnie, nając już wysokość, używamy drugiego narzędzia – „Zastosuj wysokość wierzchołka”, nadając wysokości wstawionym przez nas węzłom. Jest to istotne z tego względu, że węzły wstawione kliknięciem (białe) dostosowują się do wysokości terenu pod nimi, na skutek czego wychodzą cuda-wianki w niwelecie toru. Ta operacja wyrównuje tory tak, że cały rozjazd jest poziomy i nie robią się hiphopki i progi zwalniające.
Manewr z wysokościami punktów należy wykonać także po zmianie wysokości terenu pod szablonem, ponieważ szablon, jako obiekt scenery, podąży za zmianą wysokości terenu, a wstawione przez nas węzły z nadaną wysokością – już nie i tworzą się wspomniane nierówności.
Na screenie poniżej mamy po prawej stronie menu Tory z rozwiniętymi opcjami dodatkowymi.
Widać już, jak przebiega „wyjeżdżenie (skąd-dokąd) i gdzie się nie jeździ. Teraz trzeba to uporządkować
9. Przeciągamy węzeł rozjazdu w okolice niebieskiego znacznika w szablonie. Następnie ustawiamy kamerę tak, żeby mieć widok po kierunku prostym rozjazdu i w miarę nisko „z ziemi”. Tak manewrujemy węzłem toru, żeby znalazł się pod znacznikiem, a tory „na wprost” ustawiły się idealnie prosto. Jeśli mimo wszystko nie można ustawić prostej – pokombinujmy z narzędziem „Wyprostuj tory”, bo gdzieś mogło nie zadziałać. Szczególnie istotny jest krótki odcinek od początku rozjazdu do węzła, jeśli jego zapomnimy wyprostować, nie ułozymy ładnego łuku w torze zwrotnym.
10. Gotowe. Pozostaje nam tylko wstawić napęd rozjazdu i ewentualnie nadać mu nazwę. Jeśli TRS wstawił wajchę domyślną – oczywiście usuwamy ją przed wstawieniem swojego napędu.
Powodzenia!