Dane techniczne:
Długość całkowita: 22420mm,
Szerokość zewnętrzna: 2910mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 15400mm,
Wys. nad główką szyny: 4058mm,
masa własna 38.000kg, wózek:
Görlitz / rozstaw 2800mm,
eksploatacja: 1961~1985,
Opis:
Na początku lat 60ych pojawiła się w Polsce koncepcja wielofunkcyjnego wagonu osobowego do przewozu osób, bagaży oraz do pomocniczej obsługi podróżnych w zakresie żywienia.
Jako podstawę do przebudowy wykorzystano 9-przedziałowe wagony typu 108A tworząc oddzielny typ i serię. Wagony 108AJK w miejscu 4 przedziałów osobowych otrzymały niewielką kuchnię i bufet, stąd określano je jako 'wagony bufetowe’. Pozostałe 5 przedziałów 2 klasy zachowało swą funkcję podobnie jak jedna z kabin wc, miejsce drugiej zajął fragment zaplecza kuchni.
Wagony typu 108AJK projektowano jako uzupełnienie pociągów w których użycie standardowego wagonu restauracyjnego było nieopłacalne. Dokumentację konstrukcyjną opracowano w BK-COB Poznań, a przebudowy standardowych 108A na wagony bufetowe prowadzono w ZNTK Ostrwó Wlkp. w 1961r.
Pozostawały w służbie do połowy lat 80ych, podobnie jak większość rodziny wagonów typów 1A-108A. Cechą rozpoznawczą wagonów 108AJK nie spotykaną w innych podobnych były poprzecznie dzielone uchylne w górnej partii okna przedziałów kuchennych i bufetowych.
Uwagi:
Najprawdopodobniej w Polsce nie zachował się ani 1 egzemplarz wagonu tego typu.
Pobierz kartę w postaci PDF: