43A – Bhixt


Dane techniczne:

Długość całkowita: 23300mm,

Szerokość zewnętrzna: 2910mm,

Rozstaw Czopów Skrętu: 16000mm,

Wys. nad główką szyny: 4060mm,

Masa własna 36.770kg,

wózek: Görlitz / rozstaw 2800mm,

eksploatacja: 1957~2001


Opis:

W 1957r Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań rozpoczęły produkcję opracowanych w CBK-PTK wagonów bezprzedziałowych typu 43A. Produkcja ta trwała do 1962r a w jej wyniku powstało 547 wagonów podstawowych i 127 wagonów pochodnych w wersjach rozwojowych.

Wagony typu 43A zaprojektowano z myślą o podmiejskim ruchu osobowym, w praktyce okazały się jednak znacznie bardziej uniwersalne i pracowały także w ruchu dalekobieżnym nierzadko na pociągach wyższej kategorii. Model 43A był jedną z pierwszych polskich konstrukcji zrywających z linią nadwozia charakterystyczną dla produkowanej od 1947r rodziny 1A i pochodnych. Konstruktorzy zdecydowali się jednak na znany z tych starszych wagonów typ wózka o rozstawie 2800mm.

Cechami rozpoznawczymi rodziny 43A są uchylne okna burtowe oraz wnęki w ścianach czołowych mieszczące pierwotnie mostek i harmonię.

W ostatnim okresie służby wiele wagonów przebudowano likwidując mostki i zabudowując wałki gumowe. Większość 43A została wycofana z ruchu przed 2000r.


Uwagi:

po 1985r wagony oznaczone jako ‚Bh’.

Wagony z przebudowanymi ścianami czołowymi oznaczone przed 1985r jako ‚Bwixt’.


Zdjęcia:

Dwa wagony 43A jako tzw. „wczasy wagonowe”. Stacja Hel, 6.06.2009. Photo by Piotr Kilanowski.

Dwa wagony 43A jako tzw. „wczasy wagonowe”. Oryginalna ściana czołowa. Stacja Hel, 6.06.2009. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 43A z przebudowaną ścianą czołową (zaspawana wnęka, dodane gumowe wałki osłonowe) na stacji Jaworzyna Śląska. 4.02.2008 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 43A z przebudowaną ścianą czołową, wchodzący w skład pociągu sieciowego spółki PKP Energetyka. Stacja Ostrołęka, 25.03.2010r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 43A wśród innych zabytkowych wagonów na terenie stacji Kościerzyna. Tabor należy do Skansenu Kolejowego w Kościerzynie. Obraz nędzy i rozpaczy – tak w naszym kraju ratuje się zabytki kolejnictwa: oddając je na pastwę okolicznych meneli tudzież przyrody pod etykietką „skansenu”. 28.07.2007 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Pobierz kartę w postaci PDF:

43a.pdf