Dane techniczne:
Długość całkowita: 18800mm,
Szerokość zewnętrzna: 3020mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 11500mm,
Wys. nad główką szyny: 4210mm,
masa własna 42.500kg,
wózek: Görlitz,
eksploatacja: 1955~1988
Opis:
W związku z niedostatkiem sprawnego taboru mogącego zapewnić ciepło w sezonie ogrzewczym, w latach 1955-1957 przystąpiono w ZNTK 'Ostrów’ do budowy nowych wagonów ogrzewczych typu 1C zaprojektowanych przez CBK-PTK Poznań.
Były to jedyne seryjnie budowane pojazdy nawiązujące opracowaniem nadwozia do wozów sypialnych typu 14A. Znany z parowozów Px48 kocioł zastosowany przy konstrukcji 1C był w stanie przy średnim natężeniu produkować 710kg pary na metr kwadratowy w ciągu godziny.
Wagony 1C okazały się szczególnie przydatne w latach 50ych i 60ych kiedy większość taboru osobowego wymagała ogrzewania parowego a część pociągów prowadzono już trakcją elektryczną. Konstrukcja ta przez wiele lat była nieodłącznym widokiem warszawskich pociągów dalekobieżnych prowadzonych EP05.
Swoją przydatność udowadniały też w okresie późniejszym kiedy w ciężkich warunkach zimowych nowe lokomotywy serii SP45 często zawodziły. Dzięki wagonowi ogrzewczemu pociąg był w stanie dotrzeć do celu prowadzony zastępczą lokomotywą towarową serii ST44 lub ST43.
W ostatnich latach pracy, wagony 1C wykorzystywano także na wagonowniach do stacjonarnego ogrzewania składów.
Uwagi:
przed 1956r wagony oznaczone jako 'Ohxt’, wagon z pełnym zapasem węgla ważył 57,1t.
Zdjęcia:
Wagon 1C na terenie Skansenu Jaworzyna. 23.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF:
1c.pdf