1C Zhx


Dane techniczne:

 

 

Długość całkowita: 18800mm,

Szerokość zewnętrzna: 3020mm,

Rozstaw Czopów Skrętu: 11500mm,

Wys. nad główką szyny: 4210mm,

masa własna 42.500kg,

wózek: Görlitz,

eksploatacja: 1955~1988


 

Opis:

W związku z niedostatkiem sprawnego taboru mogącego zapewnić ciepło w sezonie ogrzewczym, w latach 1955-1957 przystąpiono w ZNTK ‚Ostrów’ do budowy nowych wagonów ogrzewczych typu 1C zaprojektowanych przez CBK-PTK Poznań.

Były to jedyne seryjnie budowane pojazdy nawiązujące opracowaniem nadwozia do wozów sypialnych typu 14A. Znany z parowozów Px48 kocioł zastosowany przy konstrukcji 1C był w stanie przy średnim natężeniu produkować 710kg pary na metr kwadratowy w ciągu godziny.

Wagony 1C okazały się szczególnie przydatne w latach 50ych i 60ych kiedy większość taboru osobowego wymagała ogrzewania parowego a część pociągów prowadzono już trakcją elektryczną. Konstrukcja ta przez wiele lat była nieodłącznym widokiem warszawskich pociągów dalekobieżnych prowadzonych EP05.

Swoją przydatność udowadniały też w okresie późniejszym kiedy w ciężkich warunkach zimowych nowe lokomotywy serii SP45 często zawodziły. Dzięki wagonowi ogrzewczemu pociąg był w stanie dotrzeć do celu prowadzony zastępczą lokomotywą towarową serii ST44 lub ST43.

W ostatnich latach pracy, wagony 1C wykorzystywano także na wagonowniach do stacjonarnego ogrzewania składów.


Uwagi:

przed 1956r wagony oznaczone jako ‚Ohxt’, wagon z pełnym zapasem węgla ważył 57,1t.


Zdjęcia:

Wagon 1C na terenie Skansenu Jaworzyna. 23.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Pobierz kartę w postaci PDF:

1c.pdf