Dane techniczne:
Długość całkowita: 24580 mm,
Szerokość zewnętrzna: 2900 mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 17200 mm,
Wys. nad główką szyny: 4230 mm,
masa własna 46.000 kg,
wózek: Görlitz V, eksploatacja: 1977+
Opis:
W drugiej połowie lat 70-tych w parku wagonowym PKP pojawia się coraz większa liczba nowych wagonów standardu Y. Z powodzeniem użytkowane od 1967r wagony sypialne niemieckiej budowy skłaniają PKP do złożenia dalszych zamówień na ten typ taboru ponownie w fabryce w Görlitz.
Między 1977 a 1982r do Polski trafia pierwsza partia 141 wagonów sypialnych typu ‘Görlitz75’. Druga dostawa, licząca 95 wagonów, zostaje zakupiona w 1986r. Charakterystyczna sylwetka oraz kolorystyka pozwalała z miejsca odróżnić tą rodzinę pojazdów od innych stosowanych w Polsce ‘igreków’. Pośród innych charakterystycznych detali wyróżnić można zabudowę indywidualnego wodnego ogrzewania czy układ czerwonych końcówek w ścianach czołowych. W trakcie służby większość wagonów tego typu została wyposażona w rodzimej produkcji wózki typu 4Anc pozwalające osiągać nieco wyższą prędkość niż podwozia fabryczne.
Po 2003r cześć pozostających w służbie wagonów typu ‘Görlitz75’ uległa rozmaitym modernizacjom i przebudowom. W wielu zabudowano drzwi odskokowo-przesuwne, w niektórych zlikwidowano węglowe piece ogrzewcze zastępując je grzałkami elektrycznymi.
Uwagi:
wagony dostarczane z oznaczeniem 'WLABwxz’, w późniejszym okresie eksploatacji oznakowane jako 'WLABd’ a w ostatnich latach także 'WLABo’, 'WLABou’ czy 'WLABouz’ zależnie od wersji modernizacji.
Zdjęcia:
Wagon Gorlitz75 należący do PKP InterCity we Wrocławiu. Ten ciągle w czynnej służbie. 16.02.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Odstawiony „w krzaki” wagon Gorlitz75 na stacji w Krakowie. Stan tragiczny. 29.11.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Zmodernizowany wagon Gorlitz75 na stacji Warszawa Grochów – oznaczenie WLABdu. 23.06.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wózek typu Gorlitz V. Photo by Piotr Kilanowski.
Wózek typu 4Anc. Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF: