Dane techniczne:
Długość całkowita: 19800mm,
Szerokość zewnętrzna: 2933mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 13400mm,
Wys. nad główką szyny: 3985mm,
Masa własna 36.000kg,
Wózek: Görlitz II schwer,
eksploatacja: 1930~1980.
Opis:
Udana konstrukcja wagonów osobowych typu Bauart28 zachęciła niemieckich konstruktorów do rozwijania koncepcji lekkich wagonów osobowych. W efekcie powstała nowa rodzina określana jako Bauart30 lub Bauart E-30. Wagony tej rodziny produkowano w latach 1930-1933 w odmianach klasy drugiej, trzeciej i dwuklasowe.
Charakterystycznym elementem wagonów 3 klasy były dwuskrzydłowe drzwi wejściowe na obu końcach wagonu. W przypadku wagonów dzielonych podobne drzwi występowały tylko po stronie klasy trzeciej. Od nowszych konstrukcji typu E-36 czy E-42 wagony typu E-30 odróżniały się m.in. nitowanym nadwoziem, odsłoniętą ramą konstrukcyjną czy mniejszymi oknami na burtach.
Po 1945r część wagonów typu E-30 trafiła pod zarząd PKP, gdzie zatrudniano je przy pociągach podmiejskich oraz dalekobieżnych osobowych. W przeciwieństwie do innych zarządów europejskich użytkujących te wagony po 1945r, PKP nie przewidziało dla nich programu modernizacyjnego.
Starzejący się tabor nie posiadający elektrycznej instalacji ogrzewczej wycofano z ruchu niemal w całości jeszcze przed 1980r.
Uwagi:
do 1956r wagony oznaczone jako 'Chxz’, wózki rozstawu 3000mm (nie 3500mm jak w Bauart28)
Zdjęcia:
Wagon Bhxz Bauart30 na stacji Białystok, 27.06.2009. Wagon nie posiada oryginalnych wózków Gorlitz II Schwer, ma wózki typowe dla rodziny 1A. Ciekawe, gdzie podziały się oryginalne? Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon Bhxz Bauart30 (ex-C4u30) na stacji Białystok, 19.03.2010. Wagon nie posiada oryginalnych wózków Gorlitz II Schwer, ma wózki typowe dla rodziny 1A. Photo by Piotr Kilanowski.
Wrak wagonu Bauart30 w krzakach na stacji Toruń Główny. Kolejny przykład „dbania” o tabor zabytkowy w naszym pięknym kraiku… 19.03.2010. Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF: