120A – Bwixt


Szkic:


Dane techniczne:

Długość ze zderzakami 24 500 mm
Długość podwozia 23 200 mm
Szerokość zewnętrzna 2 883 mm
Wysokość wagonu nad główką szyny 4 050 mm
Rozstaw czopów skrętu 17 200 mm
Liczba miejsc siedzących 82
Liczba przedziałów 2
Masa własna ok. 38 000 kg
Obciążenie maksymalne wagonu U 000 kg
Typ wózka 4Anc / 4Anc/2
Prędkość maksymalna 140/160 km/h
Najmniejszy promień łuku 150 m
Urządzenia przejściowe wałki gumowe i mostki
Ogrzewanie elektryczne i parowe
Oświetlenie fluorescencyjne
Wentylacja naturalna
Okna dzielone
Drzwi standard UIC
Prądnica PW 114d-03
Akumulatory kwasowe, 495 Ah
Urządzenia specjalne
Dopuszczenie do ruchu międzynarodowego * tak
Urządzenia wewnętrzne
Eksploatacja: 1973+

Podwozie:

Wózek typu 4ANc, zestaw kołowy o średnicy okręgu tocznego 920 mm, łożyska toczne.

Urządzenia cięgłowe: nienawskrośne 85/100 T.

Zderzaki: samodzielne, tulejowe, 39 T, sprężyna pierścieniowa.

Ostoja: spawana ze stali 18G2ACu i 10HA, dostosowana do wbudowania sprzęgu samoczynnego.

Nadwozie:

Konstrukcja spawana,

blacha poszycia 2 mm, dach 1,5 mm ze stali St3SYCu.

Izolacja: akustyczna — pasta MA2, termiczna — styropian.

Podłoga: kryta winileum.

Wyłożenie: laminat Unifleks.

Drzwi:

wejściowe — obrotowo-składane, typu UIC, podwójne w każdym przedsionku,

w ścianach czołowych — suwane jednoczęściowe z aluminium,

przedziałowe — suwane.

Okna: dzielone, górna połowa opuszczana, jednoszybowe.

Fotele: kanapy miękkie, rozstaw kanap 1620 mm, po środku przejście szerokości 640 mm, kanapy kryte skajem.

Wyposażenie:

Hamulec: systemu Oerlikona, typu Est4d/REL1/ML1, 2 cylindry,

średnica cylindra 14″ (356 mm),

urządzenia przeciwpoślizgowe 4GS1,

regulator siły hamowania ZBM05a.

Ogrzewanie: elektryczne i parowe, konwekcyjne, jednonapięciowe, 3000 V, regulacja temperatury za pomocą termostatów.

Oświetlenie: fluorescencyjne, przekształtniki indywidualne, oświetlenie stopni wejściowych i przejść międzywagonowych.

Wentylacja: naturalna.

Prądnica: prądu stałego 4,5 kW, napęd kardanowy.

Akumulatory: kwasowe, typu pancernego, 495 Ah.

Regulator: typu AROW-24.

Urządzenia przejściowe: wałki gumowe, mostki.

Podgrzewanie wody w zbiorniku wodnym (2×400 I).


Opis:

Wagony typu 120A opracowano w 1972r we wrocławskim Pafawagu. Była to bezprzedziałowa odmiana produkowanych już od paru lat w kraju wagonów standardu Y rodziny 104A. Do najbardziej widocznych różnic względem przedziałowych wersji należy układ drzwi bocznych, rozwiązanie drzwi czołowych, rozmieszczenie toalet czy układ wywiewek.

Wagony 120A projektowano jako ostateczne zastępstwo dla starzejących się wagonów pochodzacych sprzed 1945r a tworzących w latach siedemdziesiątych znaczną część użytkowanej w ruchu lokalnym floty. Zastosowanie wózków typu 4Anc pozwoliło pierwotnie wagonom 120A na obsługę z prędkością 140 czy 160km/h, ograniczoną później z racji niewielkiego zastosowania w ruchu lokalnym.

Wraz z wycofaniem ostatnich wagonów przedwojennego pochodzenia, wagony 120A wspólnie z nieco starszymi 43A, 101A czy 102A stały się podstawowym taborem spotykanym w pociągach osobowych na liniach lokalnych.

Po roku 2002 wspólnie z piętrowymi wagonami serii ‚Bhp’ stały się jedynymi planowo użytkowanymi wagonami wyposażonymi w sprawne urządzenia ogrzewania parowego.


Uwagi:

po 1985r wagony oznaczone serią ‚Bh’, po 2009r także ‚Bp’ lub ‚B11p’.


Zdjęcia:

Katalogowe zdjęcie wagonu 120A. Skan.

Wagon 120A z oznaczeniem serii Bp na stacji Poznań Główny, 5.09.2009 r. Photo by Kajetan Orliński.

Wagon 120A z oznaczeniem serii B11p na stacji Krzyż, 8.08.2009 r. Photo by Kajetan Orliński.

SM42 z wagonem 120A (już z oznaczeniem Bh) jako ostatni pociąg osobowy z Lęborka do Kartuz. Okolice stacyjki Łapalice, tuż przed Kartuzami. Rok 2000. Photo by Radek Bach.


Pobierz kartę w postaci PDF:

120a.pdf