Szkic:
Dane techniczne:
Długość ze zderzakami | 24 500 mm |
Długość podwozia | 23 200 mm |
Szerokość zewnętrzna | 2 883 mm |
Wysokość wagonu nad główką szyny | 4 050 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 17 200 mm |
Liczba miejsc | do siedzenia 72, do leżenia 54 |
Liczba przedziałów | 9 |
Masa własna | ok. 41 000 kg |
Obciążenie maksymalne wagonu | – |
Typ wózka | 4Anc / 4Anc/2, |
Prędkość maksymalna | 140/160 km/h |
Najmniejszy promień łuku | 150 m |
Urządzenia przejściowe | wałki gumowe i mostki |
Ogrzewanie | elektryczne i parowe |
Oświetlenie | elektryczne |
Wentylacja | naturalna |
Okna | dzielone, podwójne szyby |
Drzwi | standard UIC |
Prądnica | prądu stałego |
Akumulatory | typu pancernego, 480 Ah |
Urządzenia specjalne | — |
Dopuszczenie do ruchu międzynarodowego | tak |
Urządzenia wewnętrzne | przedział dla konduktora, dodatkowa umywalnia |
Eksploatacja | 1973+ |
Podwozie:
Wózek typu 4ANc, zestaw kołowy o średnicy okręgu tocznego 920 mm, łożyska toczne.
Urządzenia cięgłowe: nienawskrośne 85/100 T.
Zderzaki: samodzielne, tulejowe, 30 T.
Ostoja: spawana, dostosowana do wbudowania sprzęgu samoczynnego.
Nadwozie:
Konstrukcja spawana,
pokrycie blaszane —materiał 18G2A Cu, St3S Cu,
pokrycie konstrukcji od wewnątrz pastą izolacyjno-tłumiącą MA2.
Izolacja: pianizol w igelicie. ,
Drzwi:
wejściowe — standard UIC o prześwicie 749 mm,
czołowe — jednoskrzydłowe,
korytarzowe 563 mm.
Okna: dzielone, podwójne szyby szerokości 1200 mm.
Fotele: kanapy miękkie, stałe.
Wyposażenie:
Hamulec:
systemu Oerlikona, typu Est4d/REL1, 2 cylindry hamulcowe,
średnica cylindra 14″ (356 mm), klocki dwuwstawkowe.
Ogrzewanie: elektryczne i parowe, konwekcyjne.
Wentylacja: naturalna, wyciągowa.
Oświetlenie: fluorescencyjne, przekształtniki indywidualne.
Prądnica: prądu stałego 4,5 kW, napęd kardanowy.
Akumulatory: kwasowe, typu pancernego, 480 Ah.
Urządzenia przejściowe: wałki gumowe, mostki.
Podgrzewanie wody w zbiorniku.
Opis:
Wagony typu 110Ab zbudowano w liczbie 40 sztuk w Zakładach Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań. Była to wersja rozwojowa wprowadzonych do ruchu parę lat wcześniej pierwszych wagonów z miejscami do leżenia w Polsce – typu 110Aa.
Rzeczą nową względem 110Aa był indywidualny system ogrzewania wodnego z zasilaniem w formie pieca węglowego. Wagony 110Ab wyposażono także w możliwość zabudowy sprzęgu SA3 oraz osprzęt do jego obsługi. Oba te rozwiązania pojawiły się w związku z przewidywaną obsługą tymi wagonami połączeń po torze 'szerokim’ 1524mm na wschód od polskiej granicy.
Również rozpoznawczym dla 110Ab detalem są jednoskrzydłowe drzwi czołowe niespotykane w pojazdach 110Aa czy 110Ac.
Wraz ze spadkiem ilości uruchamianych połączeń w latach 90ych XX wieku, większość pojazdów tego typu uległa wycofaniu i likwidacji. Nieliczne pozostały w ruchu na bardzo długich relacjach nocnych w rodzaju Gdynia-Jelenia Góra.
Pierwotnie wagony typu 110Ab występowały w oliwkowym schemacie malowania, po 1991r, podobnie jak 110Ac, były sukcesywnie przemalowywane w kolory błękitne z jasnym kremowym pasem podokiennym.
Uwagi:
pierwotnie wagony oznaczone jako 'Bcwxz’, po 1985r jako 'Bc’, po 2008r także 'Bco’.
Zdjęcia:
Katalogowe zdjęcie wagonu 110Ab. Skan.
Wagon 110Ab z oznaczeniem serii Bco na stacji Jelenia Góra, 10.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 110Ab, seria Bco, stacja postojowa Gdynia Leszczynki. 7.09.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Odstawiony „w krzaki” wagon 110Ab z oznaczeniem serii Bc. Oryginalna powłoka malarska na dachu schodzi płatami, za to na burtach malowanie zostało „odnowione” przez okolicznych pseudoartystów. Wagonownia Warszawa Grochów, 30.08.2009r. Photo by Piotr Kilanowski.
„Nieco” zaniedbany wagon 110Ab jako wagon techniczno-gospodarczy oznaczony serią Bc-x. Ciekawe, po co komu były potrzebne pokrywy łożysk osiowych? Stacja Warszawa Wschodnia Towarowa, 21.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF: