Dane techniczne:
Długość całkowita: 20400mm,
Szerokość zewnętrzna: 2933mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 13800mm,
Wys. nad główką szyny: 3985mm,
masa własna 30.000kg,
wózek: Görlitz II schwer,
eksploatacja: 1936~1985,
Opis:
Kolejną po Bauart28 i Bauart30 rodziną lekkich 4-osiowych wagonów osobowych była odmiana E-36.
Wagony nieco wydłużono uzyskując dodatkowy przedział, przeprojektowano w nich także nadwozie,
wprowadzając dużo większe okna i niżej zakończoną krawędź boczną pudła, kryjącą wcześniej
odsłoniętą ramę konstrukcyjną.
Część wagonów typu E-36 znalazła się po 1945r w majątku PKP,
Najliczniej występowały wagony dawnych serii C4u-36, C4i-36 i BC4i-37 klasyfikowane odpowiednio
jako Bhxz, Bhix i ABhrx lub ABrx w przypadku wagonu bez zabudowanego mostka z harmonią.
Jednym z polskich bastionów wagonów typu E-36 był rejon Nowego Sącza, Jasła i zagórza, gdzie
niektóre egzemplarze dotrwały w planowym ruchu połowy lat 80ych. Były to zarazem jedne z
najdłużej eksploatowanych w Polsce wagonów budowy przedwojennej.
Wysoka jakość wykonania oraz
solidność konstrukcji sprawiły, iż wagony te często przeżywały w długości eksploatacji młodsze
rodzime konstrukcje powojenne, np. 1A czy 43A.
W ostatnim okresie służby wspólnie z wyżej
wymienionymi pracowały już tylko w ruchu lokalnym.
Uwagi:
(brak)
Zdjęcia:
Pudło wagonu Bhxz Bauart30 na stacji Siemianówka, 28.06.2009.
Photo by Piotr Kilanowski.
Pobierz kartę w postaci PDF:
bauart36.pdf