6A – Ahuxzt


Dane techniczne:

 

 

Długość całkowita: 22420mm,
Szerokość zewnętrzna: 2910mm,
Rozstaw Czopów Skrętu: 15400mm,
Wys. nad główką szyny: 4058mm,
masa własna 37.000kg,
wózek: Görlitz / rozstaw 2800mm,
eksploatacja: 1953~1985


 

Opis:

Przedziałowe wagony osobowe typu 6A opracowano w 1953r we wrocławskim Pafawagu. Podobnie jak wagony typu 4A czy 7A, było to rozwinięcie konstrukcji typu 3A z 1951r.

Wagony typu 6A, podobnie jak 3A, posiadały korytarz boczny, osiem przedziałów pasażerskich, dwa skrajne przedsionki i zlokalizowane przy nich dwie kabiny WC. W ścianach czołowych wagonów 6A zastosowano drzwi ze wstawką o szerokości 760mm a wewnątrz przedziałów zabudowano kanapy z unoszonymi oparciami. Oba te rozwiązania spotykane były także w innych konstrukcjach polskich, np. w wagonach typu 2A.

Fabrycznie wagony typu 6A były wyposażone jedynie w system ogrzewania parowego, nie mniej w trakcie służby w wielu egzemplarzach z powodzeniem zabudowano także ogrzewanie elektryczne. Kilka sztuk przebudowano na wagony klasy drugiej.

Większość wagonów tego typu została wycofana z ruchu jeszcze przed 1985r. Nieliczne egzemplarze dotrwały do czasów współczesnych w roli wagonów sieciowych, warsztatowych czy popularnych wczasów wagonowych.


Uwagi:

do 1956r seria ‚Bhuxzt’.


Zdjęcia:

Wagon Ahuxzt 6A jako tzw. „wczasy wagonowe”. Stacja Hel, 8.06.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon Ahuxzt 6A jako tzw. „wczasy wagonowe”. Stacja Hel, 8.06.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Pobierz kartę w postaci PDF:

6a.pdf